Prezentacija restauratorskih radova na slici Obiteljski portret, ulje
na platnu, privatno vlasništvo
Izgled slike prije
radova. U ovom slučaju, onečišćenje slike ne može se uklanjati bez prethodne
konsolidacije osnove i boje koja se ljušti.
Ljuske prijete
otpadanjem svakim pomicanjem ili dodirom slike. Najveća su oštećenja u
donjem dijelu slike, te na licu i odjeći djevojčice. Površina platnenog
nosioca je manja od površine sloja boje koja se nalazi na njemu, usukanost
nosioca na poderotinama i karakteristično otpadanje sloja boje svjedoče da
je slika bila izložena utjecaju vode. Iz tehnološkog razloga u kojeg ovdje
nećemo ulaziti, utjecaj vode je poguban za mnoge slike iz devetnaestog
stoljeća, naročito za bidermajersko slikarstvo.
Potpis i datacija
ugrebani su u boju dok je bila svježa. Početni dio potpisa je otpao zajedno
sa slojem osnove i boje.
Detalj slike s
potpisom autora nakon restauratorskog zahvata. Okolna oštećenja su
retuširana do potpune integracije u prikaz. Oštećenje na samom potpisu je
nakon kitanja retuširano u ton koji oštećenje vizualno gura u drugi plan.
Isti ton istovremeno jasno odudara od originala kako u povijesno-umjetničkoj
ekspertizi koja slijedi, retuš ne bi navodio na krivo čitanje.
Povijesno-umjetnička ekspertiza je neophodna jer u trenutku restauriranja
slike nije se znalo autora slike niti je njegov potpis bio čitak; datacija
je i ranije bila jasno vidljiva (1855).
Detalj slike s licem i
odjećom djevojčice nakon restauratorskog zahvata. Nakon relaksiranja i
širenja površine platna (kako prilikom spuštanja ljuski ne bi došlo do
preklapanja sloja boje na rubovima ljuski) te nakon podljepljivanja i
ravnanja ljuski osnove i boje, slika je očišćena. Nakon toga su nedostajući
dijelovi bojanog sloja precizno pokitani. Kitovi su livelirani s okolnom
bojom i teksturirani kako teksturom ne bi odudarali od ostatka slike.
Teksturirani zakiti su precizno retuširani tako da ni najmanji djelić
originala nije sakriven.